El conte
El conte és una eina molt potent vinculada al treball a l’aula en Educació Infantil. 
Amb aquests es transmeten valors, cultura, els ajuda a desenvolupar el llenguatge i la comunicació, a desenvolupar el  seu procés cognitiu, a treballar l’atenció, a potenciar els sentis, desenvolupar la imaginació, etc 
Fa molts anys, els contes es transmetien de forma oral o amb dibuixos a partir de les pintures, ja la majoria de la gent era analfabeta, però sempre s’ha tingut aquesta necessitat de transmetre històries, coneixements, cançons, fets importants..., d’una manera o altre. Explicar contes s’ha convertit en una eina per introduir als infants a la societat.
El nens  aprenen jugant,  els contes els acosten a aquets mons màgics i fantasiosos i els ajuden a conèixer la realitat. D’aquesta manera, els contes, són un bon recurs per introduir els infants en la realitat social i lingüística de la seva comunitat. També ajuda als infants a connectar molts elements amb la seva pròpia realitat i així entendre millor molts aspectes i fenòmens complexos per a ells. Els nens normalment senten molta empatia amb els personatges dels contes i això els ajuda a posar-se molt ràpid en el lloc d’aquests i entendre moltes coses que expliquen o els hi passa, amb les que se senten identificats.
Si volem narrar un conte adequadament s’han de seguir i complir una sèrie d’aspectes:
·         S’ha d’utilitzar un vocabulari adient, introduir paraules noves sempre que s’entenguin en el context.
·         Un ritme i entonació adequada, per captar l’atenció i interès.
·         Una vocalització clara i entenedora, marcant de forma clara cada una de les paraules. S’ha d’entendre perfectament tot el que es va dient
·         És important gestionar la mirada. S’ha de mirar als infants a mesura que expliques el conte ja que així es crea un vincle més proper, s’endinsen més en el conte i en els personatges.
·         Mostrar expressivitat gestual per donar força aquells conceptes i idees que vols explicar.
·         Respectar els silencis i interrogacions, per incloure empàticament al nen dins de la història, i amb el silenci es pot crear una expectativa o sorpresa davant d’un fet proper. És important també de tant en tant fer participar a partir de preguntes.
·         Podem acompanyar el conte amb música per recrear i augmentar les sensacions, motivar als nens i endinsar-los més dintre del conte. S’ha d’obrir i tancar el conte adequadament. I sobretot crear un clímax adequat durant tota la narració.
Per tant és important que els contes es mantinguin sempre a prop dels nens. Gràcies als contes els nens construeixen molts elements fantàstics que adquireixen vida pròpia per a ells, alliberant el subconscient de frustracions, tensions i pors, estimulant la creativitat i conduint positivament aquestes emocions. El moment del conte, tant a l’escola com en la família, ha de suposar un moment molt especial, un temps per a compartir, per sentir-se importants i únics, tant la persona que ho explica com els oients. Un temps en el que l’entorn real es confon amb el món fantàstic del nen i s’entrega per complet a ell.
 
No hay comentarios:
Publicar un comentario