jueves, 22 de diciembre de 2011

Una mirada des de les ciències. Relació entre el FER i el PENSAR

Una mirada des de les ciències. Relació entre el FER i el PENSAR
El món està ple fe fets i fenòmens i és des de l’escola que hem d’intentar apropar als nens a descobrir el món a partir de les ciències. S’ha  de tenir una actitud curiosa, un  saber fer-se preguntes i buscar els recursos necessaris per cercar respostes. Tot és un procés de transformacions a partir de les interpretacions i concepcions dels nens i nenes sobre el món, s’ha de mostrar una actitud de recerca amb l’entorn, i d’aquesta manera fer evolucionar els models espontanis dels infants cap a models cada cop més rics i elaborats.
“La nostra opció és un infant que ja al naixement té tants desigs de sentir-se part del món que fa servir activament una xarxa de capacitat i d'aprenentatge,capaç d'organitzar relacions i mapes d'orientació personal, interpersonal, cognitiva i àdhuc simbòlica.                                                   
 Loris Malaguzzi

“Educar el matís vol dir ajudar a descobrir que la realitat complexa no té anàlisi ni solucions fàcils: el nostre món ja no és en blanc i negre. Només aquell que sàpiga entendre els matisos, que sàpiga veure les relacions, que sàpiga examinar raons i conseqüències, només ell serà una persona educada per a la societat que està naixent.”
                                                                                          Josep Maria Terricabras                                   I a tu, què t’importa ?


Tant en la societat, com en l’escola, vivim immersos en uns valors, dels quals no sempre som conscients però determinen amb claredat les maneres de fer, de ser, de sentir o de saber que valorarem dins l’aula. L’aprenentatge científic també rebrà a l’escola un enfocament o un altre depèn de les diferents mirades que ho vegin i de l’experiència i coneixements previs dels infants ja que dins de l’aula hi ha molta diversitat, moltes perspectives de veure les coses i maneres de veure el món.
El docent ha de fer un paper de guia, transmetre coneixement, però sempre acompanyat de preguntes i connexions amb les respostes dels nens/es perquè puguin arribar ells sols al coneixement. S’han de promoure idees i anar construint coneixement de manera cooperativa, per tant és important que el PENSAR( fonaments teòrics) sempre estigui acompanyat del FER(experiència) i que es complementin.

Per tant hem de tenir present a l’aula que si l’objectiu de la ciència és la comprensió de la realitat, no es pot afrontar l’aprenentatge científic fora del contacte directe amb el món que ens envolta, és important que apropem als infants al seu entorn i els deixem experimentar i descobrir per ells sols, no només bombardejar-los amb informació i conceptes sinó que puguin comprendre aquests conceptes en contacte amb la realitat, posats en pràctica.
Per exemple en el nostre cas hem pogut relacionar  els conceptes apresos a classe amb les nostres pròpies experiències i vivències al cuidar l’insecte pal. És molt més enriquidor anar descobrint, per exemple, dia a dia tots els canvis que produeix aquest insecte, com evoluciona, les seves característiques, el seu hàbitat,… en primera persona i en contacte amb ell que a partir de la teoria.  A més a més ens sorgeixen dubtes i noves preguntes que ens obliguem a descobrir per poder obtenir una resposta i d’aquesta manera establim noves connexions.

L’aula és un espai de recerca




Per finalitzar remarcar que Pensar, Fer, Parlar, Repensar, Refer, és un procés propi de l’individu i del grup,  que creix en espiral a partir d’una primera situació generadora (una curiositat, una pregunta, un qüestionament...), i  comporta  que sorgeixin  idees i accions que es van entrellaçant i establint  entre elles noves connexions. És important que els infants tinguin curiositat, es plantegin preguntes i tinguin iniciativa per buscar respostes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario